Copyrights ©2015: De Voeten uit Noordwijk

Zoeken

Als Pedicure vind ik niet alleen de voeten belangrijk, maar ook zijn de (sport)schoenen erg belangrijk. Loop of sport je op de verkeerde schoenen dan kun je last krijgen van voetklachten of blessures. 

Kom een keer langs om te kijken of je schoenen wel voldoen? 

Hieronder tips om voetklachten en blessures te voorkomen.

Zorg voor een goede schokdemping

Sportschoenen spelen een belangrijke rol bij het opvangen van de krachten tijdens het sporten. Als je rent, vangen je voeten bij iedere landing 2 tot 3 keer je lichaamsgewicht op. Als je springt, zelfs 5 keer je lichaamsgewicht. Draag je goede schoenen met schokdemping? Dan vangen deze de krachten op je enkels, knieën en heupen goed op en voorkom je blessures. Belangrijk hierbij is wel dat je schoenen vervangt ruim voordat je oude schoenen zijn versleten. Als de buitenzool van je schoen is versleten, dan neemt namelijk de schokabsorptie van de tussenzool af. Hierdoor loop je meer kans op blessures. Koop eerder schoenen en loop nieuwe schoenen langzaamaan in.

 

Controleer de stabiliteit en steun

Zorgen je schoenen voor voldoende stabiliteit en steun? Dan voorkom je dat je voeten gaan schuiven in je schoenen en dat je enkels zwikken, maar ook dat je overmatig eelt of blaren krijgt. Controleer de stabiliteit en steun van je schoenen daarom goed. Let op de volgende punten:

Na het strikken van de schoen moet je hiel goed zijn omsloten. Aan beide kanten van je voet mag er geen vinger tussen passen.

De hielkap van je schoen moet hoog genoeg zijn zodat deze de hele hiel omvat.

Tijdens het lopen mag je hiel niet op en neer schuiven in de hielkap.

 

Let op draagcomfort

Het soort voeten dat je hebt, bepaalt welke schoenen het beste passen. Heb je bijvoorbeeld platvoeten? Dan zitten schoenen met een breder model meestal comfortabel. Als je holvoeten hebt, dan heb je een schoen met veel schokdemping nodig. Bij knikvoeten is weer een schoen met een goede hielkap van groot belang. Let daarbij op de lengte en breedte van je schoenen. Die bepalen ook het draagcomfort.

 

Kies een schoen met bescherming en grip

Een goede sportschoen beschermt je tegen kneuzingen en schaafwonden veroorzaakt door invloeden van buitenaf. Denk hierbij aan contact met een bal of kou en vocht. Daarnaast stelt het type ondergrond waarop je sport, specifieke eisen aan de grip (profiel) en de schokdemping (tussenzool) van je schoen. Sport je bijvoorbeeld veel op een gladde ondergrond zoals (nat) (kunst)gras of juist op indoorvelden? Dan moeten je schoenen voldoende grip bieden tegen uitglijden. Pas het profiel van je schoenzool hierop aan. Zo voorkom je dat je uitglijdt of dat je voet ‘blokkeert’ tijdens het sporten.